|
Amor i amok „Trzy pary ludzi” – wybrać to, co lepsze Dar Matki i powołanie ucznia Przyczynek do kierownictwa duchowego. Gabriela Bossis, ON i ja Bez czego nie da się modlić? Wielkie dni Triduum Paschalnego „Zmysłowa” miłość Boga Pobłogosławiona przez Boga Najwyższego Jezus Chrystus Król Różaniec biblijny Różaniec – praktyką pobożną i modlitwą liturgiczną? Pozasakramentalne formy pokuty TRYPTYK WIELKANOCNY Rozważania Drogi Krzyżowej dla maturzystów Dar gniewu Maryja jako znak Niepokalana wzorem nowego człowieka Dopełnianie w swym ciele udręk Chrystusa Modlitwa Jezusowa odsłania tajemnicę Jego Osoby Każdy chrześcijanin jest charyzmatykiem (2) Każdy chrześcijanin jest charyzmatykiem Różaniec Racjonaliści o zmartwychwstaniu, czyli opowieści nieracjonalne Celebracje pokutne w świetle Rytuału „Obrzędy pokuty” RADIOWE POGADANKI BIBLIJNE Czym jest modlitwa chrześcijańska?
GRZEGORZ GINTER SJ Medytacje na Boże Narodzenie Narodzić się do wolności
Zanim podejmę ostateczną decyzję Lęk i ufność Warto podjąć ten trud SPOWIEDŹ Plan codziennej Lektury Pisma Świętego
SPOWIEDŹ Dlaczego św. Augustyn nigdy się nie spowiadał?
Wiktoria Wielkiej Nocy Biblijna Droga Krzyżowa Moja Pielgrzymka do Ziemi Świętej Męczeństwo — wzór chrześcijańskiego męstwa i świętości Dobra Nowina Ludzie „silni” w Starym Testamencie Ósme przykazanie w nowych katechizmach WAKACJE 2000 |
Z P O P R Z E D N I C H M I E S I Ę C Y |
ADWENT 1999 Adwent jest czasem budzenia nadziei ROZWAŻANIA NA WAKACJE KIEROWNICTWO DUCHOWE MODLITWA ROZWAŻANIA Rozważania na Wielki Post i Wielkanoc MĘKA, ŚMIERĆ I ZMARTWYCHWSTANIE Liturgia Wielkiego Postu WIELKANOC W KOŚCIELE EWANGELICKO-AUGSBURSKIM Poza granicę życia -- przypomnienie krzyżowej ofiary i zmartwychwstania Ewangelickie tradycje wielkanocne MIŁOŚĆ W STARYM TESTAMENCIE DUCHOWOŚĆ ZAKONNA MODLITWA |
WOKÓŁ BIBLII Bóg przemawia do człowieka przez Biblię Kto czyta Pismo Święte, daje Bogu możliwość przemówienia do siebie codziennie, w sposób żywy, skuteczny i bezpośredni. Takiej mocy, trafności, ani skuteczności nie ma żadne ludzkie słowo, nawet najbardziej świętego człowieka. Ks. Roman Pindel |
Słowo Boga -- słowem żyjącym W Kościele istniało swego czasu niebezpieczeństwo, że słowo Boże, nauka Boża stanie się, owszem, świętym, ale sztywnym i martwym słowem. Kościół bowiem, który jest żywym ciałem Chrystusa, jest także instytucją ludzką i tej instytucji od czasu do czasu grozi skostnienie. Takie niebezpieczeństwo istniało w Kościele przed Papieżem Janem XXIII. Wybór tego papieża nazwano "przymusowym lądowaniem Ducha Świętego". Duch Święty rzeczywiście zadziałał w owym czasie dzięki nowo obranemu Ojcu Świętemu i Soborowi Watykańskiemu II. Było to tak, jakby ktoś otworzył drzwi i do bardzo szczelnie zamkniętego dotąd pomieszczenia wleciał wiatr. Ten wiatr Ducha sprawił, że na słowo Boże spojrzano inaczej, nie jako na słowo martwe, zamknięte, ale jako na słowo żywe, a ściślej mówiąc -- "słowo żyjące". Anna Świderkówna |
Czy istnieje katolicki sposób czytania Biblii? Oczywiste jest, że Biblię można interpretować na wiele różnych sposobów. Czy istnieje jednak katolicka interpretacja Pisma Świętego, którą powinni się kierować wierni Kościoła katolickiego? George Martin |
Od ewangelii do Ewangelii Ewangelie... Temat zdawałoby się znany, bo jeżeli ktoś nawet nie zna Pisma Świętego, sądzi, że Ewangelie zna. Z Ewangeliami związane jest jednak pewne niebezpieczeństwo. Chodząc do kościoła i często je słysząc, niejako się na nie "uodparniamy". One spływają nieraz po nas jak woda po kaczce i tak naprawdę ich nie słuchamy i nie zastanawiamy się nad nimi. Czy naprawdę wiemy, co znaczy Ewangelia? Anna Świderkówna |
Nie tylko o przykazaniach Zastanówmy się nad naszą nie zawsze fortunną rzeczywistością. W tych rozważaniach chciałbym zaproponować Ci, Drogi Czytelniku, kilka refleksji na temat podstawowych zasad chrześcijańskiego życia, na temat cnót i wad oraz fundamentalnych powinności moralnych, a także na temat trudności, jakie im towarzyszą. Słowem, chciałbym zainteresować Cię tym, czym zajmuje się teologia moralna: wolnością, sumieniem i życiem moralnym człowieka. Krzysztof Mądel SJ |
Medytacja chrześcijańska szanse i zagrożenia Brak medytacji w życiu chrześcijanina stwarza niebezpieczeństwo płytkości duchowej. Bez medytacji, czyli -- mówiąc nieco inaczej -- bez przedłużonej modlitwy osobistej tak naprawdę nie można założyć fundamentów głębszego, "systematycznie prowadzonego" życia duchowego. To stwierdzenie wypływa z prostego faktu, że człowiek potrzebuje czasu, aby móc doświadczyć miłości. Jeżeli ludzie, którzy siebie nawet głęboko kochają, nie mają dla siebie czasu, to ich miłość, choćby największa i najpiękniejsza stopniowo będzie zamierać, stawać się coraz płytsza. Ks. Józef Augustyn SJ |
Święci
małżonkowie -- razem czy osobno? Czy na początku trzeciego tysiąclecia Kościół uroczyście pokaże światu, że małżeństwo n a p r a w d ę jest drogą do świętości? Czy na ołtarze wyniesiona zostanie para małżeńska -- jako para i jako małżonkowie -- a nie tylko poszczególni członkowie rodziny? Czy będziemy mogli czcić świętych świadomie kroczących drogą wiary poprzez małżeństwo, a nie tylko takich, którym małżeństwo jedynie p r z y d a r z y ł o się na ich drodze do świętości? Zbigniew Nosowski |
WAKACJE '98 Stańmy się pokorni Pokora jest prawdą, prawdą o sobie prawdą o tym kim jestem, co potrafię i jeszcze bardziej, czego nie potrafię. Pokora jest akceptacją prawdy o sobie i nieustannym, szczerym wysiłkiem w poznawaniu siebie i zgadzaniu się na to, co się o sobie poznaje. ks. Tomasz Stroynowski |
Kwadrans
szczerości Nosimy w sobie głębokie nieraz pragnienie modlitwy, którego nie umiemy jednak wcielić w życie. Przeszkodą w tym nie jest najpierw brak czasu, który nierzadko marnujemy na różne mało użyteczne zajęcia, ale przede wszystkim brak wewnętrznego uporządkowania i ładu. Być może nawet poświęcamy modlitwie dużo czasu i sił. Podejmujemy nieraz wielkie "przedsięwzięcia" duchowe: wielodniowe pielgrzymki, regularny udział w życiu jakiejś wspólnoty religijnej, uczestnictwo różnych rekolekcjach, oddajemy się lekturze duchowej, a mimo to zdarza się często, że nie zostają zaspokojone nasze duchowe pragnienia. o. Józef Augustyn SJ |
Odzyskiwać miejsce
Boga w świecie Świadomość Kościoła jako Mistycznego Ciała Chrystusa obecnego w świecie może nam bardzo pomagać widzieć pełniejszy związek między moim osobistym działaniem, a tym wszystkim, co zachodzi w świecie. Taki sens ma nasza modlitwa za całą ludzkość. Moje życie z Bogiem, moje działanie posiada jakiś "tajemniczy" związek ze światem oraz z życiem każdego człowieka na świecie. Z ojcem Józefem Augustynem SJ rozmawia Anna Foltańska |
Wielkie symbole biblijne -- Niebo Bóg Trójjedyny w
życiu człowieka Trudne znaki |
Skąd widać
neonowe miasta Kiedy zasiadam, żeby napisać o mistyce pustyni, nawiedzają mnie te konkretne obrazy, które przeszkadzają w pisaniu, które cicho domagają się rejestracji. Ich siła zawiera się w przepowiadaniu bez słów, w wewnętrznym skurczu i bólu niezwykłej ekspresji. Na początku chciałbym jednak ostrzec siebie, nas wszystkich przed duchem pustki, duchem przebiegłym prowadzącym grę rozpaczy, który genialnie potrafi wygrać przywołane obrazy, męcząc nas poczuciem społecznej inercji, to znowu wywołując poczucie wyższości z posiadania bardziej przenikliwego wzroku i delikatniejszego sumienia. Logika zaś Bożego działania jest prosta; świat nie zostanie uleczony, dopóki nie zostaną uleczone nasze serca. Michał Zioło OP |
Codzienność
duchowości chrześcijańskiej Duchowość chrześcijańska to dla mnie -- nie porywając się na definicję -- pewien (swoisty, niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju, charakterystyczny dla danego człowieka) sposób życia Ewangelią i styl zjednoczenia z Bogiem. Ważne w tym spojrzeniu jest założenie, że nasza duchowość wyraża się nie tylko poprzez modlitwę czy świadomie podejmowane uczynki miłosierdzia, lecz poprzez całe nasze życie. Tak jak chrześcijanami jesteśmy 24 godziny na dobę, tak też przez 24 godziny na dobę wyraża się nasza chrześcijańska duchowość. Zbigniew Nosowski |
K I E R O W N I C T W O D U C H O W E |
Ku wolności wewnętrznej W obecnej sytuacji Kościoła w Polsce systematyczne kierownictwo duchowe proponowane jest przede wszystkim w instytucjach formacyjnych, w seminariach duchownych, w nowicjatach, czy też w niektórych wspólnotach kościelnych. Natomiast w zwykłym życiu parafialnym jest ono czymś niezmiernie rzadkim. Księża w Polsce zajęci są przede wszystkim "masowym duszpasterstwem": katechezą, przepowiadaniem Słowa Bożego, spełnianiem posługi sakramentalnej, pracą charytatywną czy też pracą administracyjną. Zdecydowana większość księży w Polsce jest przepracowana i nie ma czasu i sił na indywidualną pomoc człowiekowi poprzez kierownictwo duchowe. Księża w Polsce są jednak często mocno zaangażowani w działania, które nie wymagają święceń kapłańskich. Rozmowa Cezarego Sękalskiego z o. Józefem Augustynem SJ o kierownictwie duchowym |
A L F R E D C H O L E W I Ń S K I S J |
4 katechezy Jeśli znana jest komuś literatura wczesnochrześcijańska, a nawet jeszcze średniowieczna, to z pewnością nie uszedł uwadze fakt, że autorzy tamtych pism, a także ich czytelnicy, znali o wiele lepiej Biblię, rozumieli ją jakoś egzystencjalnie, a co najważniejsze -- chętnie czytali. Odnosi się wrażenie, że posiadali oni do niej jakiś klucz, który pozwalał im z łatwością odkrywać w niej jakby własną biografię. Tego klucza z całą pewnością my dziś nie mamy. Pragnęlibyśmy go jednak mieć, aby Pismo św. także i nam dawało to, co dawało pierwszym chrześcijanom, i stało się dla nas -- jak sobie tego życzy Sobór Watykański II -- stołem suto zastawionym, który sycić będzie nasz głód i karmić nasze życie duchowe. |
W O J C I E C H J Ę D R Z E J E W S K I O P |
Być
dzieckiem Kościoła W naszym duchowym poczęciu i narodzeniu jesteśmy równi sobie nawzajem: człowiek świetnej formacji teologicznej, który wcześniej przeszedł długą drogę do odkrycia Prawdy Ewangelii oraz "tradycyjny katolik" ochrzczony siłą rozpędu przez rodziców, który słabo zna formuły pacierza. Obaj są dziećmi tej samej Matki i przez nią zostali zrodzeni dla Boga. Tu znajduje się jedno ze źródeł braterskiej postawy wobec siebie. Cóż masz, czego byś nie otrzymał. Gdzie powód do poczucia wyższości? |
Fascynujące
zaproszenie (ROZWAŻANIA O MSZY ŚWIĘTEJ) Jeżeli pozwolimy sobie na bezmyślność i rutynę w przeżywaniu Mszy Świętej, pozbawimy samych siebie radości i fascynacji największym na tej ziemi -- Darem kochającego Boga. Są podobno takie kwiaty, które nie mogą zakwitnąć, jeśli byłyby pozbawione odpowiednich składników. Podobnie w nas nigdy nie zakwitnie zachwyt nad Bożym Darem jeżeli przestaniemy pielęgnować naszą szukającą zrozumienia miłość do Eucharystii. Jak jednak możemy to uczynić? Czy jedynym sposobem jest wgryzanie się w teologiczne rozprawy, które cechuje trudny, fachowy język? Spróbujmy poszukać innej drogi poprzez odwołanie się do pewnych doświadczeń z naszego życia, które pomogłyby nam lepiej zrozumieć i ukochać Eucharystię. |
Rozważania o grzechu i
miłosierdziu Bardzo nam przeszkadza w zrozumieniu czym jest grzech jedno fatalne skojarzenie: gdy ktoś powie grzech, myślimy natychmiast: niemoralne postępowanie. A co znaczy postępować niemoralnie - najczęściej mówimy - "zrobić komuś świństwo". I to jest naprawdę fatalny ciąg skojarzeń, z którego wynika, że grzesznik to człowiek robiący świństwa bliźnim. Właśnie dlatego nieraz ludzie reagują jak moja znajoma, która powiedziała: "ja się w ogóle nie czuję grzeszna, co ci księża mi wmawiają". |
Wiara, Nadzieja i Miłość w
życiu duchowym Trzy konferencje o wierze, nadziei i miłości będą próbą zebrania najważniejszych postaci każdej z tych cnót. Próbą przyjrzenia się najbardziej znaczącym sposobom ich wyrazu. Te różne formy życia cnót teologicznych wyodrębniłem sięgając po doświadczenia zaczerpnięte z teologii duchowości: oświecenie, oczyszczenie i zjednoczenie. Spróbuję więc przedstawić postacie wiary zinterpretowanej jako oświecenie, nadziei jako oczyszczenie, miłości jako zjednoczenie. |
Jezus wyzwala
do miłości Kiedy zżera cię panika, paraliżuje strach przed klęską, do tego stopnia, że rezygnujesz z jakiegoś dobra nie chcąc ryzykować (wzięcie odpowiedzialności za wspólne dzieło, decyzję odnośnie szkoły) - potrzebujesz uwalniającej łaski Pana.. Gdy łapiesz się na nieumiejętności odmowy wobec jakiegoś zła (pierwszy narkotyk, kradzież, alkohol, sex) z obawy żeby nie wyjść na mięczaka, prawiczka, wołaj do Zbawiciela, żeby cię wsparł. Kiedy tak bardzo czegoś się boisz, że poza tym uczuciem nie liczy się nic i nikt (na przykład z tchórzostwa kłamię, wystawiając na szwank dobro przyjaźni, relacji z rodzicami) wezwij Go na pomoc. Inaczej utoniesz w egoizmie. Będziesz umierał w osamotnieniu człowieka, który nie umie kochać nikogo prócz siebie. |
O modlitwie Modlitwa jest odpowiedzią. Odpowiedzią na objawienie się Boga, w Słowie, które słyszę, i na Jego działanie, które widzę. Modlitwa może być tam, gdzie jest wiara, czyli właśnie słyszenie i widzenie Boga. Trudności w modlitwie mówią o słabości wiary. Nie chodzi o brak czasu, ale słabą wiarę. Wiarę o przytłumionym słuchu i zaćmionych oczach. |
KWIETNIOWE POGADANKI RADIOWE pisane dla I programu Polskiego Radia: Nasze zmartwychwstanie do pokoju Tajemnica miłosierdzia Zmartwychwstała wiara Odrodzenie życia Kościołem |
|
|
|