Mateusz -- Rozważania na wakacje |
Stańmy się pokorni
|
Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony. Przyznajmy uczciwie, że to polecenie Jezusa zrobiło zawrotną karierę, dodajmy, że nie była to tylko dobra kariera. Zdanie to było bardzo często rozumiane zupełnie opacznie i chyba dziś wielu z nas miałoby problemy z wyjaśnieniem o co Jezusowi chodziło. Zastanówmy się więc dlaczego tren kto się poniża będzie wywyższony . |
Niewątpliwie Jezus wzywa dziś wszystkich do pokory. Lecz cóż to jest pokora? Wielu
chrześcijan widziało we wspomnianym wyżej zdaniu wykład o pokorze. W ich rozumieniu
pokora polega na poniżaniu się. Oczywiście taka wizja pokory nikogo nie skłoni do
wprowadzania jej w swoje życie. Każdy zdrowo myślący człowiek natychmiast zada sobie
pytanie: a po co i dlaczego mam się poniżać? I słusznie, zdarzają się czasem takie
śmieszne sytuacje, gdy ktoś w imię źle pojętej pokory zaprzecza rzeczom oczywistym.
Powiedzmy więc sobie od razu, że to co dziś mówi do nas Jezus ma związek z pokorą,
ale nie jest wykładem ani definicją pokory. Pokora wcale nie polega na poniżaniu się
ani tym bardziej na mazgajstwie, służalczości, tchórzostwie itp., taka pokora jest jej
karykaturą. Pokora to piękna cnota chrześcijańska, która jest jak najbardziej zgodna
ze zdrowym rozsądkiem i której towarzyszy inna podobna do niej i związana z nią, a
przez nas bardzo ceniona cecha: skromność. Fałszywa pokora razi, śmieszy i zniechęca.
Skąd jednak się bierze? Bardzo często z dobrych chęci. Czasami ktoś bardzo chce
rozwijać się duchowo, czyta biografie świętych i znajduje tam opisy sytuacji, w
których święci pozwalają się znieważyć lub poniżyć, a nie mając pomocy kogoś
doświadczonego biorą to za przykład do naśladowania i chcą tak postępować. Nie
dostrzegają, że to co w tamtej, szczególnej sytuacji danego świętego, było oznaką
jego heroicznej miłości i było dobre w ich życiu jest niewłaściwe i niedobre. Jeśli
tak to czym właściwie jest pokora. Można to ująć krótko jednym słowem: prawda.
Pokora jest prawdą, prawdą o sobie prawdą o tym kim jestem, co potrafię i jeszcze
bardziej, czego nie potrafię. Pokora jest akceptacją prawdy o sobie i nieustannym,
szczerym wysiłkiem w poznawaniu siebie i zgadzaniu się na to, co się o sobie poznaje.
Pokora prowadzi nas do bardzo prostych stwierdzeń. Najpierw do świadomości, że jako
człowiek mam ograniczone możliwości, nie mogę uczynić wszystkiego. Dotyczy to
zarówno spraw codziennych, np. uzdolnienia artystyczne jak i nadprzyrodzonych. Człowiek
pokorny to ktoś, kto np. nie mając zdolności muzycznych, nie będzie udawał, że zna
się na muzyce lub za wszelką cenę starał się robić karierę śpiewaczą. W sprawach
Bożych człowiek pokorny uznaje, że wszelkie dobro pochodzi tylko od Boga, a patrząc na
swoje dary i talenty wrodzone wie, że otrzymał je od Boga, dlatego choćby był bardzo
uzdolniony, nie będzie czuł się lepszy i poniżał mniej zdolnych, zaś nie mając
jakichś szczególnych darów naturalnych nie będzie rozpaczał i zazdrościł innym,
gdyż wie, że jeśli Bóg ich mu nie udzielił, to widocznie nie są mu one potrzebne.
Równocześnie człowiek pokorny nie udaje, że nie ma czegoś, co ma, a także przyznaje
innym, że mają jakieś talenty lub coś w szczególnie dobry sposób robią. Pokora
zatem jest czymś bardzo praktycznym, rozsądnym i miłym. Człowiek pokorny cieszy się z
pochwał, a cieszy się podwójnie, ponieważ wie że Bóg uczynił przez niego cos
dobrego oraz ponieważ to on to uczynił. Pokora wcale nie oznacza wyrzeczenia się prawa
do zasługi, jest jedynie świadomością, że dobro zawsze czynimy z pomocą Bożą.
Odwołam się tu do własnych doświadczeń kaznodziejskich. Kiedyś mówiłem kazanie i
po mszy św. przyszedł do zakrystii człowiek podziękować mi za to, co usłyszał,
ponieważ wreszcie odnalazł rozwiązanie jakiegoś swojego problemu. Było mi bardzo
miło, cieszyłem się razem z nim i dziękowałem w duchu Bogu że mogłem komuś pomóc.
Myślę, że my jako Polacy zbyt rzadko doświadczamy radości z czynienia dobra. To
cudowne uczucie mieć świadomość, że moje działanie przyniosło komuś coś dobrego.
I nie ma to nic wspólnego z pychą. Tak sobie myślę, że nasze problemy z pokorą
wiążą się nie tylko z braku dobrych źródeł do poznania pokory , ale jeszcze mocniej
z pragnieniem uniknięcia pychy. My chcemy być pokorni i nie chcemy być pyszni, tylko
nie wiemy jak to zrobić. Wypada więc przyjrzeć się pokrótce pysze. Pycha generalnie jako przeciwieństwo pokory jest kłamstwem, jest życie z fałszywym obrazem samego siebie, który akceptujemy i który bezkrytycznie podtrzymujemy. Ten nieprawdziwy obraz nas samych wypacza nasze odnoszenie się do innych. Jest to grzech nie lubiany przez nas na równi, a może mocniej niż fałszywa pokora. Pycha może dotyczyć naszych wrodzonych bądź odziedziczonych darów , intelektu lub ducha. Pierwszy rodzaj pychy to próżność, polega on na tym, że osoba obdarowana urodą, talentem lub pochodzeniem uważa się z tego powodu za kogoś wyjątkowego i oczekuje specjalnego traktowania, mając się za lepszą od innych. Podobną formą pychy jest żądza uznania, która popycha człowieka do działania w tym celu by inni to zauważyli i głośno wyrazili swój aplauz, często jest to czynienie dobra na pokaz, np. dawanie wielkiej jałmużny, obnoszenie się wszem i wobec ze swoimi postami i modlitwami itd. Żądzy uznania towarzyszy dodatkowo obłuda, która polega na oficjalnym głoszeniu, że nam na uznaniu nie zależy, ale jeśli nikt nie dostrzega naszej pobożności i jej nie chwali mamy poczucie krzywdy. Człowiek próżny, jeśli nie będzie chwalony za swoją pobożność prędzej lub później ją porzuci. Pycha intelektu jest prz3ez nas nazywana potocznie zarozumialstwem i zadufaniem w sobie. Zarozumialec wszystko najlepiej wie, na wszystkim się zna, wszystkimi chciałby dyrygować i jest bardzo wrażliwy, dlatego nie trudno go obrazić. Z tego typu osobą żyć ani pracować nie sposób. Wreszcie ostatnia i najstraszniejsza postać pychy to pycha ducha. Jest to totalne zakłamanie w sferze duchowej. Pycha ta polega na pomijaniu Boga w ocenianiu dóbr duchowych w naszym życiu. Pyszałek uważa, że to od niego pochodzi dobro, że cnoty są wynikiem jego ascezy i pobożności, sobie przypisuje świętość. Często ma pretensje do Boga, że ktoś, jego zdaniem gorszy od niego, ma więcej darów nadprzyrodzonych niż on, zazdrości innym łask Bożych, często się z innymi porównuje i gardzi tymi, którzy nie są pobożni w taki sam sposób, co on. |
I teraz dopiero możemy znaleźć odpowiedź nas nasze pytanie. Dlaczego ci, którzy
się wywyższają, będą poniżeni, a ci którzy się poniżają, będą wywyższeni.
Pokora jest w szczególny sposób miła Bogu, pycha zaś uniemożliwia łasce Bożej
wszelkie działanie. Ludzie pokorni zostaną obdarowani łaską i będą wzrastać, choć
uważają się za małych będą zbawieni i otrzymają wspaniałą nagrodę. Ci natomiast,
którzy się uważają za wielkich, świętych i gardzą innymi wobec Boga są
nędzarzami, choć uchodzą za wielkich i poniżają innych i choć inni ich chwalą i
wywyższają w obliczu Boga okażą się nikim, ujawni się ich prawdziwa wartość i
wtedy okaże się, że mali. Stawajmy się więc pokorni, poznawajmy siebie, zastanawiajmy się nad swoim postępowaniem i nad tym co nami tak naprawdę kieruje. Zapamiętajmy słowa św. Pawła z I Listu do Koryntian: Któż będzie cię wyróżniał? Cóż masz, czego byś nie otrzymał? A jeśliś otrzymał, to czemu się chełpisz, tak jakbyś nie otrzymał? Żyjmy z tą świadomością, że wszystko co mam otrzymałem od Boga, otrzymałem tyle ile potrzebuję do zbawienia i do szczęścia. A jeśli nawet czasami zdarzy się nam jakieś poruszenie pychy, to pamiętajmy, że grzechem śmiertelnym nie jest jakieś poruszenie pychy - to zawsze jest grzech powszedni i nie ma ludzi wolnych od tej słabości - ale grzechem śmiertelnym jest świadome pysznienie się w rzeczy ważnej i z wielką obrazą Boga lub człowieka. ks. Tomasz Stroynowski
|
niedziela, 30 sierpnia (Syr 3,17-18.20.28-29) Synu, w sposób łagodny prowadź swe sprawy, a każdy, kto jest prawy, będzie cię miłował. O ile wielki jesteś, o tyle się uniżaj, a znajdziesz łaskę u Pana. Wielka jest bowiem potęga Pana i przez pokornych bywa chwalony. Na chorobę pyszałka nie ma lekarstwa, albowiem nasienie zła w nim zapuściło korzenie. Serce rozumnego rozważa przypowieści, a ucho słuchacza jest pragnieniem mędrca. |
(Ps 68,4-5ac.6-7ab.10-11) A sprawiedliwi się cieszą i weselą przed Bogiem, i radością się rozkoszują. Śpiewajcie Bogu, grajcie Jego imieniu; wyrównajcie drogę Temu, co cwałuje na obłokach! Jahwe Mu na imię; radujcie się przed Jego obliczem! Ojcem dla sierot i dla wdów opiekunem jest Bóg w swym świętym mieszkaniu. Bóg przygotowuje dom dla opuszczonych, a jeńców prowadzi ku pomyślności. Zesłałeś, Boże, obfity deszcz, swe wyczerpane dziedzictwo Ty orzeźwiłeś. Twoja rodzina, Boże, w nim zamieszkała; pokrzepiłeś w swej dobroci biednego. |
(Hbr 12,18-19.22-24a) Nie przystąpiliście bowiem do dotykalnego i płonącego ognia, do mgły, do ciemności i burzy ani też do grzmiących trąb i do takiego dźwięku słów, iż wszyscy, którzy go słyszeli, prosili, aby do nich nie mówił Wy natomiast przystąpiliście do góry Syjon, do miasta Boga żyjącego, Jeruzalem niebieskiego, do niezliczonej liczby aniołów, na uroczyste zebranie, do Kościoła pierworodnych, którzy są zapisani w niebiosach, do Boga, który sądzi wszystkich, do duchów sprawiedliwych, które już doszły do celu, do Pośrednika Nowego Testamentu - Jezusa. |
(Mt 11,29ab) Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem. |
(Łk 14,1.7-14) Gdy Jezus przyszedł do domu pewnego przywódcy faryzeuszów, aby w
szabat spożyć posiłek, oni Go śledzili. Potem opowiedział zaproszonym przypowieść,
gdy zauważył, jak sobie pierwsze miejsca wybierali. Tak mówił do nich: Jeśli cię kto
zaprosi na ucztę, nie zajmuj pierwszego miejsca, by czasem ktoś znakomitszy od ciebie
nie był zaproszony przez niego. Wówczas przyjdzie ten, kto was obu zaprosił, i powie
ci: Ustąp temu miejsca; i musiałbyś ze wstydem zająć ostatnie miejsce. Lecz gdy
będziesz zaproszony, idź i usiądź na ostatnim miejscu. Wtedy przyjdzie gospodarz i
powie ci: Przyjacielu, przesiądź się wyżej; i spotka cię zaszczyt wobec wszystkich
współbiesiadników. Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się
poniża, będzie wywyższony. Do tego zaś, który Go zaprosił, rzekł: Gdy wydajesz
obiad albo wieczerzę, nie zapraszaj swoich przyjaciół ani braci, ani krewnych, ani
zamożnych sąsiadów, aby cię i oni nawzajem nie zaprosili, i miałbyś odpłatę. Lecz
kiedy urządzasz przyjęcie, zaproś ubogich, ułomnych, chromych i niewidomych. A
będziesz szczęśliwy, ponieważ nie mają czym tobie się odwdzięczyć; odpłatę
bowiem otrzymasz przy zmartwychwstaniu sprawiedliwych. |
początek strony |