|
|
|
Odnowiona liturgia Wielkiego Postu bardzo często nawiązuje do sakramentu chrztu, który mają przyjąć katechumeni w Wigilię Paschalną albo już przyjętego przez wiernych. Charakter chrzcielny okresu czterdziestodniowego przygotowania najbardziej widoczny jest w liturgii słowa Bożego i w tekstach modlitw III, IV i V Niedzieli Wielkiego Postu. Tradycyjnie wtedy odbywały się skrutynia wybranych, którzy mieli przyjąć w Wigilię Paschy sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego. W niedziele roku "A" czyta się kolejno Ewangelie o Samarytance (J 4,5-42), o uzdrowieniu niewidomego od urodzenia (J 9, 1-41) i o wskrzeszeniu Łazarza (J 11,1-45). Mają one na celu ukazanie kandydatom teologiczne bogactwo chrztu. Chrystus przez posługę Kościoła w sakramentach wtajemniczenia chrześcijańskiego daje swoim wiernym wodę życia, nowe światło dla oczu i gwarancję zmartwychwstania. Chrzest wymaga jednak uprzedniego przyjęcia przez wiarę Chrystusa jako Zbawiciela świata. Celem tak rozumianej wiary jest doprowadzenie człowieka do nawrócenia i wewnętrznej przemiany, której potwierdzeniem i widzialnym znakiem jest przyjęcie sakramentów wtajemniczenia. Dla już ochrzczonych liturgia tej niedzieli zawiera wezwanie i przynaglenie do wielkopostnej odnowy w duchu chrzcielnego nawrócenia oraz powrót do gorliwości chrzcielnej. Liturgia Niedzieli IV (drugie skrutynium) koncentruje się na chrzcie jako "oświeceniu" -- (illuminatio), w którym człowiek otrzymuje "nowy wzrok" i "nowe światło" czyli wiarę. Ewangelia o uzdrowieniu niewidomego od urodzenia oraz związana z nią treściowo prefacja doskonale wyrażają to, co dokonuje się w czasie chrztu. Sytuacja człowieka przed chrztem porównana została do stanu człowieka niewidomego od urodzenia. Kiedy jednak uwierzy i przyjdzie do Chrystusa -- Światłości zostanie oświecony i wyrwany z krainy ciemności, czyli grzechu. Dokonuje się to w sakramencie chrztu. Sakrament ten nie tylko uwalnia od grzechu, ale także z ochrzczonych czyni dzieci światłości (prefacja). W okresie przygotowania do Paschy już ochrzczeni dziękując Bogu za wiarę i chrzest, winni nieustannie podejmować wysiłki, aby w całym swoim życiu coraz doskonalej postępować jak "dzieci światłości". Z tematem chrztu łączą się również czytania tak ze Starego jak i Nowego Testamentu: Niegdyś byliście ciemnością, lecz teraz jesteście światłością w Panu: postępujcie jak dzieci światłości (Ef 5,8). |
V Niedziela Wielkiego Postu raz jeszcze kieruje naszą uwagę ku sakramentowi chrztu jako przejściu ze śmierci do życia, które dokonuje się na sposób sakramentalny we chrzcie, a które kiedyś dopełni się ostatecznie w dniu zmartwychwstania. Fundamentem i gwarancją zmartwychwstania ochrzczonych jest Pascha Chrystusa. Prawda o zmartwychwstaniu zawarta jest w Ewangelii o wskrzeszeniu Łazarza (J 11,1-45). Chrystus mówi o sobie, że jest "zmartwychwstaniem i życiem", kto w Niego wierzy będzie żył i nie umrze na wieki. Słowa te są dobrą nowiną dla każdego człowieka, dla katechumenów, ale także dla wszystkich wierzących w Chrystusa. Dlatego perykopa ta ukazująca Chrystusa jako Pana życia i śmierci jest tradycyjnie perykopą chrzcielną i paschalną zarazem, mającą na celu ożywienie wiary w Chrystusa jako dawcę życia, najpierw w sakramencie chrztu a następnie w Eucharystii, która jest zadatkiem zmartwychwstania do życia wiecznego. Chrzcielny charakter liturgii Wielkiego Postu dostrzegamy także w tekstach biblijnych mówiących o przymierzu z Bogiem. Temat odnowy przymierza z Bogiem dominuje głównie w czytaniach roku "B". Chrześcijanie przez wodę chrztu weszli w przymierze z Bogiem, które teraz winni odnowić przez powrót do pierwotnej gorliwości i wierności przymierzu. Wierność temu przymierzu wymaga naśladowania Chrystusa i słuchanie Go jako umiłowanego Syna Boga. Syn Boży został posłany na świat i składa w ofierze swoje życie aby odnowić przymierze z Bogiem, lecz nie przez wszystkich zostaje przyjęty. Jego ukrzyżowanie dla Żydów jest zgorszeniem a głupstwem dla pogan. Dla wierzących zaś mocą i mądrością Bożą (por. 1 Kor 1,22-25). Przykazania, które Bóg daje swojemu ludowi przez Mojżesza są znakiem Jego miłości a ich zachowanie przez ludzi potwierdzeniem zawartego z Nim przymierza (por. Wj 20,1-17). Bóg bogaty w miłosierdzie posyła swego Syna aby zbawić świat i odnowić przymierze. Przyjęcie Syna wymaga wiary. Łaska wiary jest jednak darem Boga: Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę (Ef 2,8). Temat przymierza wyraźny jest również w V Niedzielę. Zapowiada je prorok Jeremiasz (Jr 31,31-34). Ewangelia zaś mówi o zawarciu przymierza przez Chrystusa porównanego do ziarna wrzuconego do ziemi, które musi obumrzeć aby przynieść plon (por. J 12,20-33). Chrystus przez swoje Misterium Paschalne przynosi dar nowego życia ludziom i dlatego jest sprawcą zbawienia wiecznego (por. Hbr 5,7-9). Teksty biblijne i liturgiczne Wielkiego Postu wskazujące na chrzcielny charakteru czterdziestodniowego okresu przygotowania do świąt paschalnych, wzywają i zachęcają do wierności zobowiązaniom wynikającym ze chrztu oraz do częstej modlitwy za katechumenów przygotowujących się do sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Odnowienie przyrzeczeń chrztu w Wigilię Paschalną stanie się wtedy nie tylko formalnym aktem liturgicznym, ale będzie konsekwencją i owocem duchowej odnowy jaka dokonała się w każdym z uczestników liturgii w okresie przygotowania do Paschy. |
Triduum Sacrum, w którym uobecnia się i uskutecznia misterium Paschy, to jest przejścia z tego świata do Ojca. Przez sprawowanie tego misterium w znakach liturgicznych i sakramentalnych Kościół jednoczy się wewnętrznie z Chrystusem, swoim Oblubieńcem, bywa również określane jako: "święte paschalne Triduum Męki i Zmartwychwstania Pańskiego"; "Triduum Chrystusa ukrzyżowanego, pogrzebanego i wskrzeszonego". Dla Kościoła Triduum paschalne stanowi ośrodek, centrum całego życia liturgicznego -- Pascha Chrystusa jest główną przyczyną zbawienia ludzi dokonanego raz na zawsze i zbawienia poszczególnych osób, które przez udział w liturgii sakramentów paschalnych uczestniczą w owocach odkupienia i również dokonują przejścia (Pascha) ze śmierci grzechu do życia w łasce. W ten sposób paschalne zwycięstwo Chrystusa staje się zwycięstwem każdego chrześcijanina i zwycięstwem całego Kościoła. Należy ponadto zaznaczyć, że obecna liturgia Triduum Sacrum opiera się na jedności całego misterium paschalnego, które tworzą w sposób nierozdzielny śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa. Kolejne dni Triduum są poświęcone poszczególnym wydarzeniom tworzącym razem jedno misterium Odkupienia. Triduum Sacrum jest Paschą Chrystusa celebrowaną przez trzy kolejne dni. Rozpoczyna je Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek a kończą II Nieszpory w Niedzielę Wielkanocy. Liturgia poszczególnych dni Triduum tradycyjnie związana jest z określoną porą dnia, której należy przestrzegać. Rozpoczynającą święte Triduum Mszę Wieczerzy Pańskiej celebruje się w godzinach wieczornych, w czasie najbardziej dogodnym dla wiernych. Jeśli jednak prawdziwe dobro duchowe wiernych tego wymaga, można ze zezwoleniem biskupa celebrować drugą Mszę wieczorną, a nawet niekiedy w godzinach porannych, dla tych wiernych, którzy w żaden sposób nie mogą uczestniczyć we Mszy wieczorem. |
Najbardziej właściwym czasem sprawowania liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek jest godzina 15.00. Z racji pastoralnych można jednak ją rozpocząć "tuż po południu" lub późnym wieczorem, ale nie po 21.00. W wyborze czasu rozpoczęcia liturgii zawsze należy kierować się dobrem wiernych, aby mogli jak najliczniej uczestniczyć w świętych obrzędach. Cała liturgia Wielkiego Postu, Triduum paschalnego i okresu wielkanocnego ma być dla wiernych źródłem, z którego czerpać będą ducha prawdziwie chrześcijańskiego. Dlatego Kościół zachęca duszpasterzy aby przygotowali swoje wspólnoty do świadomego i owocnego uczestnictwa w liturgii. W czasie Wielkiego Postu wierni winni często uczestniczyć we Mszy św. w dni powszednie, a jeśli nie mogą brać udziału w liturgii, wtedy prywatnie, zwłaszcza w rodzinie rozważają teksty mszalne. Obok liturgii Mszy św. zaleca się w czasie Wielkiego Postu uczestnictwo w celebracjach biblijnych i pokutnych oraz w nabożeństwach związanych z tym okresem, zwłaszcza Drodze Krzyżowej. Nabożeństwa przeniknięte duchem liturgii mają ich wewnętrznie usposobić do należytego obchodzenia paschalnego misterium Chrystusa. W okresie Wielkiego Postu wierni mają również przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania, aby mogli z oczyszczoną duszą uczestniczyć w misteriach paschalnych. Kościół zachęca również wiernych do uczestnictwa w Liturgii Godzin w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę razem z biskupem i duchowieństwem. W rozbudowanej i uroczystej liturgii świąt paschalnych szczególnie ważną rolę spełnia służba liturgiczna. Należyte sprawowanie Triduum paschalnego nie jest możliwe bez udziału odpowiedniej liczby usługujących i ministrantów, starannie przygotowanych do wypełniania przewidzianych dla nich funkcji liturgicznych. Zwłaszcza w liturgii Wigilii Paschalnej nie może nigdy zabraknąć ministrantów, lektorów i scholi. Każdy z posługujących wypełnia należące do niego funkcje jak podczas zwyczajnej liturgii, z tym, że lektorzy mogą wykonać Pasję w Niedzielę Palmową i w Wielki Piątek. Jeśli w parafii jest kilku księży, w czasie sprawowania liturgii Triduum Paschalnego powinni przerwać posługę w konfesjonale i ubrani w szaty liturgiczne celebrować Mszę św. (w Wielki Czwartek i w Wigilię Paschalną) oraz liturgię Męki Pańskiej (Wielki Piątek). |
Odnośnie do czasu rozpoczynania liturgii Wigilii Paschalnej przepisy Kościoła wymagają z całą stanowczością, że nie wolno nigdy jej rozpoczynać "zanim nie zapadnie noc". Od tej zasady nie może być żadnych wyjątków, nieprzestrzeganie tego czasu jest wyraźnym nadużyciem. Zachowanie odpowiedniej pory celebracji obrzędów Triduum paschalnego jest wyrazem zrozumienia jego roli w roku liturgicznym i w życiu chrześcijańskim oraz właściwego pojmowania liturgii, która posługuje się znakami i symbolami. Celebracja każdej liturgii powinna prowadzić do budowy wspólnoty miejscowego Kościoła. Szczególnie odnosi się to do liturgii całego Triduum Paschalnego. Dlatego należy zmierzać do tego, aby wierni, którzy zwykle uczestniczą w liturgii w małych wspólnotach, zgromadzili się na obchód Triduum paschalnego w kościele głównym. Wtedy bowiem, gdy liczba wiernych uczestniczących w liturgii jest znaczna można odpowiednio przygotować i w sposób bardziej uroczysty celebrować te święte obrzędy. Wynika stąd, że w kościołach i kaplicach, w których nie można zgromadzić wystarczającej liczby wiernych oraz ministrantów i wykonujących śpiewy, nie należy sprawować obrzędów Triduum paschalnego, zwłaszcza Wigilii Paschalnej, którą należy zawsze bardzo uroczyście celebrować. Dotyczy to wszelkich małych wspólnot, tak zakonnych jak i katolików świeckich. W czasie Triduum powinni oni uczestniczyć w obrzędach liturgicznych razem z innymi wiernymi w większych kościołach, zwłaszcza parafialnych. "Trzeba dążyć do tego, aby grupy specjalne uczestniczyły w Wigilii Paschalnej, w której wszyscy wierni, schodząc się razem, mogliby głębiej odczuć sens kościelnej wspólnoty" (List Kongregacji Kultu Bożego z 16 I 1988 nr 94). Ks. Czesław Krakowiak
|
|
|