Fascynuj帷e zaproszenie. Msza 鈍i皻a krok po kroku

I. TAJEMNICA MSZY 名I邛EJ

„Pan z wami”

 

 



Wersj ksi捫kow Fascynuj帷ego zaproszenia mo積a zam闚i na stronie wydawnictwa „Wi篥”

S造szymy te s這wa w odnowionej liturgii w wersji s這wia雟kiej. Po 豉cinie dociera造 do naszych uszu swojsko brzmi帷ym, zw豉szcza dla starszych ludzi: Dominius vobiscum. Utar這 si nawet z tego cz瘰to powracaj帷ego na Mszy sformu這wania potoczne, zast瘼cze okre郵enie ksi璠za. Jak do鈍iadczalne psy Paw這wa rezonujemy na d德i瘯 s造szanego wezwania absolutnie odruchowo wypowiadan fraz: „I z duchem twoim”. Przez t bezmy郵no嗆 mijamy si z g喚bok teologi wsp鏊noty, jak zawiera 闚 dialog.

„Pan z wami” ma najpierw rozbi w drobny mak nasze czysto ludzkie spojrzenie na towarzystwo, w jakim przyjdzie nam sp璠zi najbli窺z godzin. Musi run望 nasze z貫 samopoczucie wynikaj帷e z faktu, i obok nas siedzi „pan Kowalski”. Pan, o kt鏎ym mamy bardzo z貫 mniemanie, poniewa zaraz po Mszy w璠ruje do miejscowej „mordowni”, kt鏎a to wizyta nastraja go nieprzychylnie do 穎ny, dzieci i s御iad闚. Analogicznych „pan闚 K.” jest zazwyczaj w Ko軼iele wi璚ej i fakt ten psuje nam podnios造 nastr鎩 nabo瞠雟twa. Wstydu nie maj ci wszyscy i wszystkie „K”, 篡j帷y na co dzie jak poganie, a odwiedzaj帷y, nie wiedzie po co, nasz ko軼i馧?! Rzecz jasna mamy pod r瘯 par odpowiedzi wyja郾iaj帷ych t oburzaj帷 zagadk „po co”? Niekt鏎zy i niekt鏎e „K” s lud幟i podatnymi na koniukturalne zmiany. By komuchem, kiedy si to op豉ca這, dzisiaj udaje pobo積isia. Inne wyja郾ienie to tak zwana „ch耩 pokazania si”, zaimponowania piskiem opon nowego samochodu na parafialnym parkingu b康 sza這wymi ciuchami.

Nasze zniesmaczenie ob逝d niechcianych go軼i na Liturgii dostaje po g這wie wezwaniem: „Pan z wami”. Sam B鏬, nasz Zbawiciel, uznaje zgromadzonych w Ko軼iele za „swoich”. Oznajmia przez kap豉na, 瞠 jest tu obecny dla wszystkich, r闚nie dla tych, kt鏎ych gotowi byliby鄉y st康 wyprosi. Ksi康z proboszcz nie ma na pulpicie listy wiernych, do kt鏎ych skierowuje swe s這wa: „Pan z tob Alfredzie S. B康 pozdrowiony wierny synu Ko軼io豉. I z tob Eugenio B. – B鏬 docenia twoje zaanga穎wanie w Akcj Katolick”.

Wszyscy ochrzczeni, kt鏎zy z wiar, cho熲y „niewiarygodnie” u這mn, staj przed Bogiem, s 鈍i璚i. Takim tytu貫m obdarza Pawe Aposto chrze軼ijan w Koryncie, kt鏎zy jak wynika z innych fragment闚 tego listu, mieli mocno nie鈍ie瞠 sumienia.

Pan jest z nami, aby z przypadkowych os鏏, zebranych w jednym miejscu uczyni wsp鏊not. Chce nie tylko ka盥ego z nas obdarzy swoj u鈍i璚aj帷 mi這軼i, ale sprawi, by dzi瘯i tej 豉sce rozpocz窸o si wielkie dzie這 naszego powrotu do jedno軼i.

Postawy braterskiej zaczynamy uczy si podczas Eucharystii. Tu, gdzie nie ma r闚nych i r闚niejszych. Nawet do ksi璠za podczas Liturgii zwracamy si per „ty” (nie odpowiadamy przecie: „I z duchem proboszcza...”). W miejscu, gdzie zgromadzi nas Pan, otrzymujemy jeden Chleb i t sam Dobr Nowin. Nie jest przecie tak, 瞠 ka盥y z nas przyjmuje inny kawa貫k Chleba, ale wszyscy spo篡wamy z tego samego – z Cia豉 Jezusa. St康 Pawe m闚i: „Poniewa jest jeden chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Cia這” (1 Kor 10, 17). „Pan z wami” oznacza wyznanie Jezusa: „Jeste軼ie moim Cia貫m, Oblubienic, kt鏎ej pozostaj wierny i o kt鏎 dbam”. Organizm, kt鏎y tworzymy w Chrystusie, nie zawsze ma si dobrze. Jest trawiony przez choroby i w jego krwioobiegu dochodzi do wielu zator闚. Gromadzimy si wsp鏊nie przed Bogiem, aby On m鏬 nas w Sobie jednoczy. Aby uzdrawia to, co zranione, i o篡wia wszelkie obumar貫 kom鏎ki. Potrzebuje jednak naszego pragnienia, aby ten cud m鏬 si dokonywa. Na pocz徠ku Eucharystii jeste鄉y wezwani do przyj璚ia siebie nawzajem jako braci i siostry ogarni皻ych obecno軼i jednocz帷ego nas Pana.

Wojciech J璠rzejewski OP

 

 

© 1996–2004 www.mateusz.pl