Wrocław, katedra 31.05.1997 (KAI) Przemówienie Jana Pawła II wygłoszone podczas nawiedzenia katedry wrocławskiej
1. «Jam jest chleb życia» (J 6,35).
Jako pielgrzym na 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny, pierwsze kroki kieruję do prastarej katedry wrocławskiej, aby z wiar± uklękn±ć przed Naj¶więtszym Sakramentem - «Chlebem życia». Czynię to z wielkim wzruszeniem i z sercem przepełnionym wdzięczno¶ci± wobec Bożej Opatrzno¶ci za dar tego Kongresu oraz za to, iż odbywa się on wła¶nie tutaj, we Wrocławiu, w Polsce - w mojej OjczyĽnie.
Po cudownym rozmnożeniu chleba, rzeszom, które Go szukały, Chrystus mówi: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Szukacie Mnie nie dlatego, że¶cie widzieli znaki, ale dlatego, że¶cie jedli chleb do syto¶ci. Troszczcie się nie o ten pokarm, który ginie, ale o ten, który trwa na wieki, a który da wam Syn Człowieczy» (J 6,26-27). Jak trudne było dla słuchaczy Jezusa to przej¶cie od znaku do tajemnicy, na któr± ów znak wskazywał, od chleba powszedniego do tego chleba, «który trwa na wieki». Nie jest ono łatwe również i dla nas, ludzi XX wieku. Po to wła¶nie s± Kongresy Eucharystyczne, aby tę prawdę całemu ¶wiatu przypominały: «Troszczcie się nie o ten pokarm, który ginie, ale o ten, który trwa na wieki».
Rozmówcy Chrystusa, kontynuuj±c dialog, pytaj± słusznie: «Cóż mamy czynić, aby¶my wykonywali dzieła Boże?» (J 6,28). Chrystus za¶ odpowiada: «Na tym polega dzieło [zamierzone przez] Boga, aby¶cie uwierzyli w Tego, którego On posłał» (J 6,29). Jest to wezwanie do wiary w Syna Człowieczego, w Dawcę pokarmu, który nie ginie. Bez wiary w Tego, którego Ojciec posłał, niepodobna rozpoznać i przyj±ć ten nieprzemijaj±cy dar. Dlatego wła¶nie tu jeste¶my - tu, we Wrocławiu, na 46. Międzynarodowym Kongresie Eucharystycznym. Jeste¶my tu po to, aby wspólnie z całym Ko¶ciołem wyznać nasz± wiarę w Chrystusa-Eucharystię, w Chrystusa-Chleb żywy i daj±cy życie. Mówimy ze ¶w. Piotrem: «Ty jeste¶ Mesjasz, Syn Boga żywego» (Mt 16,16) oraz: «Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego» (J 6,68).
2. «Panie, dawaj nam zawsze tego chleba!» (J 6,34).
Cudowne rozmnożenie chleba nie wzbudziło oczekiwanej odpowiedzi wiary w naocznych ¶wiadkach tego wydarzenia. Zaż±dali nowego znaku: «Jakiego więc dokonasz znaku, aby¶my go widzieli i Tobie uwierzyli? Cóż zdziałasz? Ojcowie nasi jedli mannę na pustyni, jak napisano: Dał im do jedzenia chleb z nieba» (J 6,30-31). Uczniowie otaczaj±cy Jezusa oczekuj± więc znaku podobnego do manny, któr± jedli ich przodkowie na pustyni. Jezus wzywa ich jednak, by oczekiwali czego¶ więcej niż zwykłego powtórzenia cudu manny, by oczekiwali pokarmu zupełnie innego rodzaju. Chrystus mówi: «Nie Mojżesz dał wam chleb z nieba, ale dopiero Ojciec mój da wam prawdziwy chleb z nieba. Albowiem chlebem Bożym jest Ten, który z nieba zstępuje i życie daje ¶wiatu» (J 6,32-33).
Obok głodu fizycznego człowiek do¶wiadcza jeszcze innego głodu, głodu bardziej podstawowego, którego zwyczajny pokarm nie jest w stanie zaspokoić. Chodzi tutaj o głód życia, o głód wieczno¶ci. Znak manny był zapowiedzi± przyj¶cia Chrystusa, który zaspokaja człowieczy głód wieczno¶ci przez to, że sam staje się «chlebem Bożym», który «życie daje ¶wiatu». I oto słuchacze prosz± Jezusa o spełnienie tego, co znak manny zapowiadał, nie zdaj±c sobie może sprawy z tego, jak daleko sięga ich pro¶ba: «Panie, dawaj nam zawsze tego chleba!». Jak wymowna jest ta pro¶ba! Jakże hojne i jak zaskakuj±ce jest jej spełnienie. «Jam jest chleb życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łakn±ł; a kto we Mnie wierzy, nigdy pragn±ć nie będzie (...) Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moj± pije, trwa we Mnie, a Ja w nim» (J 6,35.55-56); «Kto spożywa moje Ciało i pije moj± Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym» (J 6,54). ["Jako mnie posłał żyj±cy Ojciec, ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, żyć będzie przeze Mnie (J 6,57).
Jak wielk± godno¶ci± zostali¶my obdarzeni! Syn Boży daje nam samego siebie w Naj¶więtszym Sakramencie Ciała i Krwi swojej. Jakże nieskończenie hojny jest Bóg! Odpowiada na nasze najgłębsze pragnienia, które nie s± tylko pragnieniami ziemskiego chleba, lecz sięgaj± horyzontów życia wiecznego. Oto wielka tajemnica wiary!
3. «Rabbi /Nauczycielu/, kiedy tu przybyłe¶?» (J 6,25).
Tak pytali ludzie szukaj±cy Jezusa po cudownym rozmnożeniu chleba. Tak również i my pytamy Jezusa dzisiaj we Wrocławiu. Tak pytaj± Go wszyscy uczestnicy Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego. A Chrystus nam odpowiada: przybyłem, gdy wasi przodkowie przyjmowali chrzest, za czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego, gdy biskupi i kapłani zaczęli sprawować na tej ziemi «wielk± tajemnicę wiary», która gromadziła w jedno wszystkich złaknionych pokarmu daj±cego życie wieczne.
I tak Chrystus przybył do Wrocławia przed z gór± tysi±cem lat, gdy tutaj rodził się Ko¶ciół, a Wrocław stał się stolic± biskupstwa, jednego z pierwszych na ziemiach piastowskich. Chrystus na przestrzeni wieków przybył do wszystkich miejsc globu ziemskiego, sk±d pochodz± uczestnicy Kongresu Eucharystycznego. I odt±d Jego obecno¶ć w Eucharystii trwa, zawsze tak samo cicha, pokorna i hojna. Zaiste, «umiłowawszy swoich na ¶wiecie, do końca ich umiłował» (J 13,1).
Teraz, u progu trzeciego tysi±clecia, pragniemy dać szczególny wyraz naszej wdzięczno¶ci. Ten Kongres Eucharystyczny we Wrocławiu ma wymiar międzynarodowy. Uczestnicz± w nim wierni nie tylko z Polski, ale z całego ¶wiata. Wszyscy razem pragniemy dać wyraz naszej głębokiej wierze w Eucharystię i naszej gor±cej wdzięczno¶ci za eucharystyczny pokarm, którym żywi± się nieprzerwanie od prawie dwóch tysięcy lat całe pokolenia wierz±cych w Chrystusa. Jakże nieprzebrany i szeroko otwarty dla wszystkich jest skarbiec Bożej miło¶ci. Jak przeogromny jest dług zaci±gnięty wobec Chrystusa-Eucharystii! Zdajemy sobie z tego sprawę i razem ze ¶w. Tomaszem z Akwinu wołamy: «Quantum potes, tantum aude: quia maior omni laude, nec laudare sufficis», co w tłumaczeniu poetyckim można wyrazić następuj±co: «Z całej duszy chwal Go ¶miało, gdyż przewyższa wszystko chwał±, i co pie¶ń zamierza» (Lauda Sion).
Słowa te bardzo dobrze wyrażaj± postawę uczestników Kongresu Eucharystycznego. Staramy się w tych dniach okazać Panu Jezusowi w Eucharystii wszelk± cze¶ć i chwałę, na jak± zasługuje. Staramy się dziękować Mu za Jego obecno¶ć, za to, że pozostaje z nami już od prawie dwóch tysięcy lat.
«Dziękujemy Ci, Ojcze nasz,
Za ¶więte Imię Twoje,
Któremu zgotowałe¶
mieszkanie w sercach naszych.»
[Ty, o Panie przedwieczny stworzyłe¶ wszystko dla Imienia Swego. Pokarm i napój dałe¶ ludziom na pożywienie, nam za¶ darowałe¶ pokarm duchowy oraz napój i żywot wieczny przez Chrystusa Syna Twego. Amen.]
(Tekst integralny. W nawiasie kwadratowym uzupełnienia
dokonane przez KAI na podstawie zapisu magnetofonowego)
OBSŁUGA TEKSTÓW:
Katolicka Agencja Informacyjna
Skwer Kard. S.Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszwa,
tel.:(22) 38 80 61, 635 77 18, fax: 635 35 45
Teksty papieskie w internecie:
www.kai.pl,
e-mail: kai-info@poland.org