Archiwum | |
Program 2001 |
|
Niedziela |
Uroczyste niedzielne Nieszpory dominikańskie i dramat liturgiczny Ludus Danielis Schola Dominikańska Konwentu Św.Trójcy z Krakowa Festiwal będzie spięty swoistą klamrą - spotkaniem dwóch tradycji liturgicznych; Żywa łacińska tradycja chorałowa kultywowana przez dominikańskich zakonników zasilona muzykologicznymi odkryciami (XIII-wieczny Traktat "De Musica" Hieronima z Moraw) znajdzie swój odpowiednik w kończących Festiwal, sobotnich Nieszporach wykonanych przez prawosławnych zakonników z Rumunii. W środku Nieszporów dramat liturgiczny Ludus Danielis z XII wiecznego rękopisu z Bauvais, wykonany przez Scholę Teatru Wiejskiego Węgajty. |
Poniedziałek |
Mistycyzm Wschodu i Zachodu Al Assal - Bractwo Sufickie Samaa (Casablanca) Marcel Peres od wielu lat współpracuje ze śpiewakami, instrumentalistami i zespołami reprezentującymi nurt żywej tradycji. Dotychczas prezentował efekty prac z przedstawicielami kultur obrzeży Europy (Grecja, Korsyka). Teraz muzyczna wędrówka wiedzie na drugi brzeg Morza Śródziemnego. Sufizm - mistyczny odłam Islamu - to tradycja przejęta w Andaluzji przez Arabów i przechowana aż do dziś m.in. w Turcji, Maroko, Tunezji. Bractwa sufi tworzone były na wzór bractw zakonnych. Podczas koncertu muzyka sufi będzie połączona z chorałem mozarabskim zachowanym w XV-wiecznych rękopisach katedry w Toledo. |
Wtorek |
Dramat liturgiczny - Historia św.Edmunda La Reverdie (Wenecja). Prezentacja dramatyzowanego oficjum będzie swoistą przeciwwagą do prezentacji Ensemble Organum. Włoski zespół posługuje się zgoła inną metodą. Nie posiłkując się żywa tradycją, opierają swoje interpretacje na dogłębnej muzykologicznej i organologicznej wiedzy oraz paleograficznych i historiozoficznych badaniach. Dzięki wdziękowi, wyrafinowanym środkom, doskonałemu opanowaniu formy, śródziemnomorskiej żywiołowości i temperamentowi tworzą barwne i porywające spektakle. Obserwujemy tu próby stworzenia w oparciu o historię nowej tradycji, próbując odpowiedzieć na pytanie czy taki proces jest w dzisiejszych czasach możliwy. |
Środa |
Improwizacje organowe Robert Hugo (Praga) Znany już jarosławskiej publiczności światowej sławy organista i dyrygent wykonana improwizacyjny recital na znajdującym się w dominikańskim kościele instrumencie braci Rieger, kontynuując (po koncercie Marka Toporowskiego i Marcela Peresa) wątek organowy Festiwalu. Kto wie, może dosłuchamy się w nim echa poprzednich Festiwali? |
Czwartek |
Mudejar (Hiszpania) Mudejar to fuzja dwóch żywiołów - chrześcijańskiego i muzułmańskiego, która istniała w Hiszpanii w okresie poprzedzającym Rekonkwistę. Jest arabskim słowem przyswojonym przez język kastylijski około 20 lat przed zdobyciem Granady. Oznaczało Muzułmanów, którzy pozostali w Hiszpanii nie zmieniając wyznania na dominujące Chrześcijaństwo. Od co najmniej XI wieku, poprzez romański i gotycki okres, artyści Mudejar współpracowali przy tworzeniu dzieł chrześcijańskich. Widać to doskonale w architekturze, lecz także w muzyce. Melodie i poematy tworzone przez mauretańskich pieśniarzy, przechowane w tradycji ustnej, zostały spisane w XV i XVI wieku przez chrześcijańskich muzyków. Będzie to pierwsza w Polsce prezentacja tej nieznanej nam kultury. Nadrabiamy w ten sposób zaległości w prezentacji muzyki iberyjskiej. |
Piątek |
Msza na św. Jakuba Schola Św. Jakuba (Francja, Grecja, Polska) Kult apostoła Jakuba w Santiago de Compostela zaowocował m.in. powstaniem w XII stuleciu jednej z najsłynniejszych ksiąg śpiewów liturgicznych zwanej Kodeksem Papieża Kaliksta. Międzynarodowa grupa kantorów pracowała w 2000 roku pod auspicjami Festiwalu Kraków 2000 nad tym znakomitym repertuarem. W Jarosławiu zaś usłyszymy wersję uzupełnioną o bardzo ważny udział kantora greckiego Lycourgosa Angelopoulosa, który wykona greckie śpiewy zapisane w Kodeksie. Dzięki zachowanej do dziś bizantyjskiej praktyce. |
Sobota |
Nieszpory prawosławne Grupul Psaltic Stavropoleos - Chór z klasztoru Stavropoleos (Bukareszt) Rumunia to kraj znajdujący się w połowie drogi między Bizancjum a Rzymem. Kraj poczynając od języka, dogłębnie łaciński, zaś o bizantyjskiej kulturze religijnej. Liturgia Prawosławnego Kościoła Rumuńskiego to przykład udanej adaptacji liturgii greckiej do rodzimego języka bez utraty podstawowych cech tradycji i stylu muzycznego. Niedawna wizyta Rzymskiego Papieża wykazała otwartość i ekumeniczną gotowość do dialogu rumuńskiego Kościoła. Okazuje się, że także w tradycji śpiewów liturgicznych mamy o wiele więcej wspólnego niż dotychczas sądzono. |
Niedziela |
Msza dominikańska Doświadczenie uroczystej liturgii w oparciu o najstarsze źródła teoretyczne, lecz zastosowane praktycznie. Czy archaiczne śpiewy mogą znaleźć swoje miejsce w kontekście współczesnej, posoborowej liturgii? W ubiegłym roku "liturgiczny eksperyment" w czasie Mszy Świętej, której przewodniczył metropolita przemyski abp. Józef Michalik, wykazał pełną funkcjonalność archaicznych środków we współczesności. W tym roku będziemy to doświadczenie kontynuować. |
Ponadto: |
W nurcie żywej tradycji: Rumuńska kapela z Maramures i podhalańscy górale Kontynuacja cyklu Juventus w nowej formie: Młodzi muzycy obecni będą na Festiwalu, a ich koncerty połączone z wizytami u zespołów tradycyjnych w okolicach Jarosławia trwać będą do późnej jesieni: Bianco Fiore (Gdańsk), Capella All'Antico (Zamość), Capella Pro Musica Antiqua (Tuchola), Voci Uniti (Łomża), Pressus (Zielona Góra), Rocal Fuza (Świeradów), Skuti Ensemble (Elbląg). Nieszpory żeńskie przygotuje i poprowadzi niemiecka specjalistka Kristin Hoefener, szef zespołu Kantika |
![]() |
Stowarzyszenie "Muzyka Dawna w Jarosławiu"
Biuro: Rynek 6, 37-500 Jarosław tel./fax +48(16) 621 64 51 © Opracowanie stron: Jan Gołaski, 1997-2001 Ostatnie zmiany: 17.08.2001 |
Kontakt e-mail Biuro Festiwalu: earlymusic@poczta.onet.pl Webmaster: studiojg@poczta.onet.pl |