pobierz z Google Play

18 lutego 2025

Wtorek

Wtorek VI tygodnia okresu zwykłego

Czytania: (Rdz 6, 5-8; 7, 1-5. 10); (Ps 29 (28), 1b-2. 3ac-4. 3b i 9b-10); (J 14, 23); (Mk 8, 14-21);

Rozważania: Ewangeliarz OP , ks. Adam Łuźniak , Bractwo Słowa Bożego

Książka na dziś: Dlaczego? Biblijne podstawy katolicyzmu

Czytania

(Rdz 6, 5-8; 7, 1-5. 10)
Pan Bóg, widząc, że wielka jest niegodziwość ludzi na ziemi i że usposobienie ich jest wciąż złe, żałował, że stworzył ludzi na ziemi, i zasmucił się. Wreszcie Pan rzekł: "Zgładzę ludzi, których stworzyłem, z powierzchni ziemi: ludzi, bydło, zwierzęta pełzające i ptaki podniebne, bo żałuję, że ich stworzyłem". Tylko Noego Pan darzył życzliwością. Pan rzekł do Noego: "Wejdź wraz z całą twą rodziną do arki, bo przekonałem się, że tylko ty jesteś wobec mnie prawy wśród tego pokolenia. Z wszelkich zwierząt czystych weź z sobą siedem samców i siedem samic, ze zwierząt zaś nieczystych po jednej parze: samca i samicę; również i z ptactwa – po siedem samców i po siedem samic, aby w ten sposób zachować ich potomstwo dla całej ziemi. Bo za siedem dni spuszczę na ziemię deszcz, który będzie padał czterdzieści dni i czterdzieści nocy, aby wyniszczyć wszystko, co istnieje na powierzchni ziemi – cokolwiek stworzyłem". I wypełnił Noe wszystko tak, jak mu Pan polecił. A gdy upłynęło siedem dni, wody potopu spadły na ziemię.

(Ps 29 (28), 1b-2. 3ac-4. 3b i 9b-10)
REFREN: Pan ześle pokój swojemu ludowi

Oddajcie Panu, synowie Boży,
oddajcie Panu chwałę i sławcie Jego potęgę.
Oddajcie Panu chwałę Jego imienia,
na świętym dziedzińcu uwielbiajcie Pana.

Ponad wodami głos Pański,
Pan ponad wód bezmiarem!
Głos Pana potężny,
głos Pana pełen dostojeństwa.

Zagrzmiał Bóg majestatu:
a w Jego świątyni wszyscy mówią: "Chwała!"
Pan zasiadł nad potopem,
Pan jako Król zasiada na wieki.

(J 14, 23)
Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego.

(Mk 8, 14-21)
Uczniowie Jezusa zapomnieli zabrać chleby i tylko jeden chleb mieli z sobą w łodzi. Wtedy im przykazał: Uważajcie, strzeżcie się kwasu faryzeuszów i kwasu Heroda!" A oni zaczęli rozprawiać między sobą o tym, że nie mają chlebów. Jezus zauważył to i rzekł do nich: "Czemu rozprawiacie o tym, że nie macie chlebów? Jeszcze nie pojmujecie i nie rozumiecie, tak otępiałe są wasze umysły? Mając oczy, nie widzicie; mając uszy, nie słyszycie? Nie pamiętacie, ile zebraliście koszów pełnych ułomków, kiedy połamałem pięć chlebów dla pięciu tysięcy?" Odpowiedzieli Mu: "Dwanaście". "A kiedy połamałem siedem chlebów dla czterech tysięcy, ile zebraliście koszów pełnych ułomków?" Odpowiedzieli: "Siedem". I rzekł im: "Jeszcze nie rozumiecie?"

Do góry

Rozważania do czytań

Ewangeliarz OP


Do góry

ks. Adam Łuźniak

Jakość chleba i innych wypieków zależała w czasach Jezusa od jakości zakwasu. Użycie zakwasu było zwyczajnym sposobem uszlachetniania pieczywa. Dziś pieczenie w domu chleba na zakwasie staje się coraz bardziej popularne, więc mamy większe zrozumienie roli dobrej jakości drożdży, czy zakwasu. Jezus wykorzystuje rozmowę swoich uczniów o chlebie, by przestrzec ich przed przyjęciem fałszywego myślenia obcego myśleniu ewangelicznemu. Obrazem tego myślenia jest kwas. Niewielka ilość zepsutego zakwasu może przemienić całe ciasto przygotowane do wypieku i doprowadzić do niepożądanej fermentacji. W takiej sytuacji konieczne staje się przygotowanie nowego zakwasu i nowego ciasta. Stare trzeba wtedy, niestety, wyrzucić. W relacjach międzyludzkich takim złym zakwasem może być plotka, czy fałszywa opinia o człowieku powtarzana z ust do ust. Wiemy jak szybko w dobie mediów społecznościowych rozprzestrzeniają się wszelkiego rodzaju informacje.
Źródłem fermentu w społeczeństwie, złej opinii o Jezusie i Jego Ewangelii były z jednej strony niektóre autorytety religijne, których obrazem w dzisiejszym fragmencie są faryzeusze. Kwas faryzeuszów to głównie dwulicowość, wykorzystywanie Prawa dla własnej wygody i działanie podstępne. Innym źródłem złego kwasu są autorytety polityczne, których obrazem jest Herod. Wykorzystywanie władzy w sposób egoistyczny, brak szacunku do Prawa Bożego w wypełnianiu władzy, stawianie siebie w centrum bez liczenia się z Bogiem. Unikanie kwasu określonych środowisk oznacza dbałość o to, aby nie słuchać tworzonych przez nie opinii, by nie przyjąć ich myślenia.
Przygotowanie do Paschy żydowskiej związane była z koniecznością wyczyszczenia domu z wszelkich starych wypieków i pozostałości starego kwasu, by pieczywo paschalne było przaśne, wolne od tego, co stare. Pascha dla Izraela w Egipcie oznaczała zupełnie nową jakość, wolność od obcej dominacji. Dla nas tą nowością jest Chrystus. On jest naszą Paschą, uwalnia nasze serca z myślenia „starego człowieka”, daje nam nową tożsamość, nowe myślenie i nową zdolność oceny rzeczywistości. Eucharystia, Pascha nowego Przymierza uwalnia nas od kwasu faryzeuszów, kwasu Heroda i każdego innego źródła zepsucia, jeśli tylko otwieramy swe serca na to, co Jezus daje nam w swoim Słowie i czym nas karmi

ks. Adam Łuźniak
Do góry

Patroni dnia:

Święty Teotoniusz, zakonnik
urodził się ok. 1080 r. w Ganfei w Hiszpanii. Był siostrzeńcem biskupa Kresconiusza z Coimbry w Portugalii. Tam też zdobył wykształcenie i został archiprezbiterem Viseu. Okazał się być zdolnym kaznodzieją, wiodącym życie święte i surowe. Porzucił godność archiprezbitera, aby móc udać się z pielgrzymką do Ziemi Świętej. Po powrocie na nowo podjął pracę w Viseu. W każdy piątek Teotoniusz miał zwyczaj odprawiać uroczystą Mszę w intencji dusz cierpiących w czyśćcu. Po Mszy odbywała się procesja na cmentarz, w której brało udział bardzo wielu mieszkańców; zbierane w tym czasie jałmużny Teotoniusz przeznaczał na pomoc ubogim. Po powrocie z powtórnej pielgrzymki do Ziemi Świętej przyłączył się do Tellusa, który w Coimbrze ufundował nowy klasztor augustianów. Teotoniusz został jego przeorem. Orędownictwu Teotoniusza król przypisywał zwycięstwo nad wrogami i powrót do zdrowia; w ramach wdzięczności zgodził się na prośbę Teotoniusza i uwolnił wszystkich uwięzionych przez siebie chrześcijan mozarabskich. Teotoniusz zmarł w 1166 r.

Do góry

Bractwo Słowa Bożego

Komentarze do czytań przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego

Komentarz do pierwszego czytania

Dzisiejszy fragment z Księgi Rodzaju ukazuje dramat ludzkości pogrążonej w grzechu i chaosie moralnym. W obliczu ogromu zła Bóg odczuwa ból, ale nie pozostawia świata bez nadziei. Pośród ciemności pojawia się Noe – człowiek sprawiedliwy, darzony Bożą życzliwością.
Bóg, widząc grzech, nie jest obojętny. Jego żal nad stworzeniem ukazuje głębię Jego miłości do świata i cierpienie z powodu zła, które niszczy człowieka. Grzech nie jest wyłącznie sprawą osobistą – rujnuje nasze relacje z Bogiem, innymi i sobą. Czy dostrzegamy, jak wpływa na nasze życie? Bóg pragnie nas uratować przed tym zniszczeniem, ale potrzebuje naszej odpowiedzi.
Na tle zepsucia Noe wyróżnia się wiernością i zaufaniem. Bóg powołuje go do zbudowania arki, która stanie się narzędziem zbawienia. Mimo możliwych szyderstw i niezrozumienia Noe ufa Bogu i wypełnia Jego wolę. W świecie odrzucającym Boże wartości jesteśmy powołani do podobnej wierności, nawet gdy wydaje się to trudne. Czy mamy odwagę, by być jak Noe, wierni Bogu i Jego planom, nawet gdy ich nie rozumiemy?
Historia Noego zapowiada zbawienie w Jezusie Chrystusie. Arka, która ocaliła Noego, jest obrazem krzyża, przez który Jezus zbawia ludzkość. Kościół jest dzisiaj tą „arką”, prowadzącą nas do zbawienia. Sakramenty są drzwiami do tej arki. Czy korzystamy z tej łaski, którą Bóg nam daje? Czy ufamy Mu i wybieramy życie blisko Niego?
Noe i jego rodzina przetrwali, bo zaufali Bogu. Dziś również stajemy przed decyzją – czy wejdziemy do Bożej „arki”, czy pozostaniemy poza nią, narażając się na duchowe zagubienie? Bóg nie chce naszej zguby, ale pragnie nas zbawić. Odpowiedź na Jego wezwanie zależy od nas. Czy zaufamy Mu i skorzystamy z przygotowanego dla nas ratunku?

Komentarz do psalmu

Psalm ten wychwala Boga, Jego majestat i moc. Ukazuje Boga, który przez swoje słowo włada światem, wyzwala i błogosławi swoje dzieci. Wzywa nas do oddania czci Bogu, najwyższemu Panu całego stworzenia, i dostrzegania w Jego wielkości nie tylko mocy, ale także miłości, która jest źródłem naszego życia.
„Oddajcie Panu chwałę” przypomina, że nasze życie powinno odpowiadać na Bożą chwałę. Nasza postawa wobec Boga nie powinna być bierna, ale pełna adoracji. Każda chwila życia, nasze radości i smutki są darem od Boga i częścią Jego planu. Oddanie chwały Bogu to nie tylko modlitwa, ale także życie, które wyraża uznanie Jego panowania. Czy moje życie świadczy o moim oddaniu Bogu? Psalmista porównuje potęgę Boga do burzy i piorunów, co ukazuje Jego nieograniczoną moc. Choć czasem czujemy się przytłoczeni przeciwnościami, ten psalm przypomina, że Bóg panuje nad wszystkim – nad burzami życia i ciemnościami. On jest Panem naszego życia. Czy ufam Jego mocy w trudnych chwilach?
Psalm ukazuje Boga jako nie tylko Sędziego, ale także Ojca, który pragnie naszego dobra. Jego panowanie przynosi pokój, błogosławieństwo i bezpieczeństwo. Czy dostrzegam w Bogu Ojca, który pragnie mojego dobra? Jak mogę przyjąć Jego błogosławieństwo w moim życiu?
Naszą odpowiedzią na Bożą chwałę powinna być modlitwa, życie pełne uwielbienia i zaufania. Oddanie Bogu chwały to postawa serca, która przejawia się w naszych codziennych działaniach. Kiedy dostrzegamy Bożą moc w świecie, powinniśmy reagować wdzięcznością. Czy moje życie odzwierciedla Bożą świętość, sprawiedliwość i miłość?

Komentarz do Ewangelii

Jezus rozmawia z uczniami, którzy zaniepokojeni brakiem chleba nie rozumieją Jego misji. Stawia pytania, które mają otworzyć ich oczy na głębszą prawdę o Nim i Jego planie. To wyzwanie, by patrzeć na życie oczami wiary i dostrzegać Bożą obecność w codzienności. Uczniowie koncentrują się na materialnych sprawach, zapominając o mocy Jezusa, który może zaspokoić wszystkie potrzeby. Jezus przypomina, że Jego misja jest większa niż codzienne troski. Czy nie koncentruję się zbytnio na materialnych problemach, zapominając o Bożej opiece?
Jezus zauważa, że uczniowie nadal martwią się o brak jedzenia, mimo że byli świadkami cudów, jak rozmnożenie chleba. Pyta ich, dlaczego zapominają o Jego mocy i obietnicach. Tak często skupiamy się na tym, czego nam brakuje, zapominając, że Bóg może zaspokoić nasze potrzeby, także duchowe. Jezus pragnie, byśmy dostrzegali Jego działanie w każdym momencie życia, nie tylko w cudach. Czy dostrzegam Boże działanie w moim życiu, nawet w trudnych chwilach?
Jezus oskarża uczniów, że mają oczy, ale nie widzą, i uszy, ale nie słyszą. To mocne słowa, które pokazują, jak łatwo być fizycznie blisko Jezusa, a nie rozumieć Jego misji. Jezus pragnie, byśmy patrzyli na życie przez pryzmat wiary i dostrzegali Jego obecność w każdej chwili. Wiara polega na zauważeniu Boga w codziennych sytuacjach. Czy pozwalam, by moje serce było otwarte na Jego działanie?
Na koniec Jezus wzywa uczniów do głębszego zrozumienia Jego misji. Przyszedł, by zbawić nas od grzechu i ofiarować życie wieczne. Jezus chce, byśmy rozumieli, że Jego obecność to nie tylko pomoc w codziennych sprawach, ale zaproszenie do uczestnictwa w Jego misji zbawienia. Czy moje zrozumienie Jezusa jest pełne?

Komentarze zostały przygotowany przez s. Tomaszę Potrzebowską CSC


Do góry

Książka na dziś

Dlaczego? Biblijne podstawy katolicyzmu

ks. Mariusz Rosik

Ksiądz Mariusz Rosik udowadnia, że prawdy katolickie i dogmaty wiary mają rzeczywiste podstawy biblijne, a nie wynikają wyłącznie z Tradycji Kościoła. Przedstawiając biblijne korzenie katolicyzmu, sięga po propagowaną przez Benedykta XVI kanoniczną metodę interpretacji Pisma Świętego, polegającą na czytaniu pojedynczych tekstów w świetle całej Biblii. Każdą ze stawianych tez wspiera argumentami z tekstów zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu.

Książka do nabycia w Księgarni Mateusza.