
13 stycznia 2025
Poniedziałek
Poniedziałek I tygodnia okresu zwykłego
Czytania: (Hbr 1, 1-6); (Ps 97 (96), 1-2. 6 i 7c. i 9); Aklamacja (Mk 1, 15); (Mk 1, 14-20);
Rozważania: Ewangeliarz OP , ks. Maciej Warowny , Bractwo Słowa Bożego
Książka na dziś: O życiu pozagrobowym
Czytania
(Hbr 1, 1-6)
Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców naszych przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat. Ten Syn, który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach. On o tyle stał się większy od aniołów, o ile odziedziczył dostojniejsze od nich imię. Do którego bowiem z aniołów powiedział Bóg kiedykolwiek: "Ty jesteś moim Synem, Ja Cię dziś zrodziłem"? I znowu: "Ja będę Mu ojcem, a on będzie Mi Synem"? A skoro ponownie wprowadzi Pierworodnego na świat, powie: "Niech Mu oddają pokłon wszyscy aniołowie Boży".
(Ps 97 (96), 1-2. 6 i 7c. i 9)
REFREN: Hołd Mu oddajcie, wszyscy aniołowie
Pan króluje, wesel się, ziemio,
radujcie się, liczne wyspy!
Obłok i ciemność wokół Niego,
prawo i sprawiedliwość podstawą Jego tronu.
Jego sprawiedliwość rozgłaszają niebiosa
i wszystkie ludy widzą Jego chwałę.
Wszystkie bóstwa hołd Mu oddają.
Ponad całą ziemią Ty jesteś wywyższony
i nieskończenie wyższy od wszystkich bogów.
Aklamacja (Mk 1, 15)
Bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię.
(Mk 1, 14-20)
Gdy Jan został uwięziony, Jezus przyszedł do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: "Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!" Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. I rzekł do nich Jezus: "Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi". A natychmiast, porzuciwszy sieci, poszli za Nim. Idąc nieco dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci. Zaraz ich powołał, a oni, zostawiwszy ojca swego, Zebedeusza, razem z najemnikami w łodzi, poszli za Nim.
Rozważania do czytań
Ewangeliarz OP
ks. Maciej Warowny
Dlaczego Bóg się śpieszy?Okres zwykły roku liturgicznego rozpoczynamy medytując powołanie pierwszych uczniów. W Markowym opisie, pośpiech pójścia za Jezusem spotyka się z pośpiechem powołania. Pełnia czasu, czyli nadejście królestwa Bożego, którym jest obecność Jezusa, wiąże się z pragnieniem Boga, byśmy odpowiedzieli na Jego wołanie. Ludzkość dla Boga nie jest jakąś masą, tłumem, anonimową zbiorowością, ale to osoby, które Jezus zna po imieniu, to znaczy do głębi ich natury, lepiej niż one same znają siebie. Natychmiastowe porzucenie sieci jest konsekwencją zrozumienia, że Bóg mnie zna i dostrzega mnie w moim codziennym życiu.
„Natychmiast” Szymona i Andrzeja oraz Jezusowe „zaraz” w greckim tekście jest tym samy terminem euthys, zresztą ulubionym przez Marka, który używa go najczęściej ze wszystkich ewangelistów (40 razy). Autor podkreśla w ten sposób „pośpiech zbawienia”, które Chrystus przynosi ludzkości. Podobnie jak w czasie wyjścia z Egiptu, pośpiech jest znakiem ratunku przychodzącego od Boga. Dlatego pośpieszne spożywanie przaśników (chleba, który nie miał czasu fermentować) staje się dla żydów znakiem nieodwołalnej miłości Boga (por. Wj 12, 11; Pwt 16, 3).
Pełnia czasów nie skończyła się, ale trwa aż do chwalebnego powrotu Chrystusa. Dlatego w każdym czasie wezwanie do nawrócenia i wiary w Ewangelię pozostaje najważniejszym wezwaniem skierowanym do każdego człowieka. Boży pośpiech zbawienia pragnie ludzkiej gotowości. Paweł Apostoł wzywał do niej Efezjan, wzywa także nas, pisząc o konieczności obucia naszych nóg w gotowość głoszenia dobrej nowiny o pokoju (Ef 6, 15). A spoglądając na świat wokół nas nie można wątpić, że dobra nowina o pokoju jest niezmiennie najważniejszą nowiną, jakiej współczesny człowiek potrzebuje. Ale czy ja spieszę się, aby ją głosić?
ks. Maciej Warowny
Bractwo Słowa Bożego
Komentarze do poszczególnych czytań przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego
Komentarz do pierwszego czytania
Autor Listu do Hebrajczyków w początkowych wersach swego dzieła streszcza kolosalne zagadnienia teologiczne. Pisze o Bóstwie Jezusa Chrystusa, iż jest On odblaskiem chwały i odbicie istoty Boga Ojca oraz że przez Niego świat został stworzony i jest podtrzymywany. Pan Jezus dokonał też oczyszczenia z grzechów i zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach. Jest to niesamowity skrót Ewangelii! Ten tekst pokazuje też wyższość Nowego Testamentu nad Starym. Dawniej Bóg przemawiał przez proroków, a teraz przemówił do nas przez Syna. Jezus Chrystus jest zatem ostatecznym Słowem Ojca. Nie będzie nowego Objawienia. Pięknie to wyraził św. Jan od Krzyża, w swym dziele Droga na Górę Karmel: Dał On (Bóg) bowiem swego Syna, który jest jedynym Jego Słowem - bo nie posiada innego - i przez to jedno Słowo powiedział nam wszystko naraz. I nie ma już nic więcej do powiedzenia (…) Jeśli więc dzisiaj ktoś chciałby jeszcze pytać Boga albo pragnąć od Niego jakichś widzeń czy objawień, nie tylko postępowałby nieroztropnie, lecz również obrażałby Boga, nie mając oczu utkwionych w Chrystusa całkowicie, bez pragnienia jakichś innych nowości. Objawienia prywatne mogą być pomocne, ale fundamentem i drogowskazem naszej wiary i moralności jest zawsze Pismo Święte w interpretacji Kościoła Świętego.
Komentarz do psalmu
Psalm 97 to bardzo radosny utwór. Czuć w nim entuzjazm. Z czego on wynika? Z Bożego Panowania nad światem. W jaki sposób Bóg króluje? Psalmista odpowiada: prawo i sprawiedliwość podstawą Jego Tronu. W obecnym czasie Najwyższy kieruje przez prawo moralne zapisane w sumieniach ludzi i na kartach Pisma Świętego. Sprawiedliwość Boża przejawia się w przebaczaniu grzechów, dzięki Odkupieniu dokonanym przez Pana Jezusa dla wszystkich, którzy wierzą w Chrystusa. Nie jest to zatem sprawiedliwość formalna, bezduszna ale miłosierna. Ojcowie Kościoła pięknie interpretowali obrazy tego psalmu. Orygenes, wielki pisarz chrześcijański z III wieku, wyspy interpretował jako symbol dusz ludzkich, zagrażanych pokusami niczym falami morskimi lub symbol Kościołów na całej ziemi, otoczonymi poganami. Do tych wysp kierowana jest Dobra Nowina: Pan króluje!!! Ten sam Orygenes w obrazie obłoku i ciemności wokół Boga, widział głosicieli Ewangelii (oni są obłokami) oraz Boże Tajemnice, które stają się dostępne dla postępujących w rozwoju duchowym (wyjaśnienie ciemności). Święty Augustyn (IV wiek), zwrócił uwagę, że Pan Jezus jest wywyższony ponad bożki, które są martwe, ponad demony, które pokonał oraz ponad bóstwa, czyli aniołów, gdyż oni Mu służą. To jest powód, by radować się w Panu.
Komentarz do Ewangelii
Ewangelista Marek streszcza Ewangelię Pana Jezusa dwoma zdaniami: Czas się wypełnił i bliskie jest Królestwo Boże, Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię. Niemal każde słowo niesie w sobie ciężar teologiczny. Czas, to nie linearny chronos, ale kairos, czyli moment wyznaczony przez Boga na dokonanie dzieła zbawienia. To już nastąpiło i trwa. Każdy dzień naszego życia jest zatem kairosem, w którym Bóg chce nas zbawić. Czym jest Królestwo Boże? Może Ono oznaczać Boże Panowanie, na co również wskazuje greckie basileia. Pan Jezus w Ewangelii wg św. Łukasza mówił, że: Królestwo Boże pośród was jest, co wskazywałoby, że On jest tym Królestwem. Kto wierzy w Niego, wchodzi do Królestwa i w Nim przebywa. Jak wyjaśnić nawrócenie? Oryginalny język grecki i tu przychodzi nam z pomocą. Metanoia znaczy najpierw zmianę myślenia, wyjście poza swoje dotychczasowe myślenie. Z tego wypływają dobre uczynki, skrucha i pokuta. Wiara w Ewangelię, biorąc pod uwagę wcześniejsze rozważania, znaczy uwierzenie w Jezusa Chrystusa i we wszystko co głosił i co Kościół podaje do wierzenia. Taka wiara rodzi zaufanie i żywą relację w Chrystusem. Dwa zdania, a tyle treści, które możemy rozważać i kontemplować w modlitwie.rólów do Niego. Jezus wprowadza nową jakość w życie człowieka, wystarczy pozwolić Mu działać. Pozwolić Mu się objawiać w życiu.
Komentarze zostały przygotowany przez ks. Mateusza Oborzyńskiego
Książka na dziś

Książka zawiera najważniejsze fragmenty obszernego dzieła zatytułowanego 'Święta Pani' opisującego fakty bezpośredniego kontaktu ze świętymi.
Książka do nabycia w Księgarni Mateusza.